Monday, September 30, 2024

Port LAKSA di Sungai Siput


 Assalamualaikum dan selamat sejahtera rakan pembaca.

Aku memang peminat laksa. Almost semua laksa aku suka kecuali laksa johor dan laksam. Tekak aku tak boleh terima. Laksa lemak siam dan kari laksa masih lagi boleh diterima tetapi tidak menu laksa daripada kedua-dua negeri itu. .

Kali ini nak bercerita tentang port laksa di sebuah pekan di bawah daerah Kuala Kangsor iaitu di Sungai Siput (Utara). Nama port atau restoran laksa ini adalah Laksa Buyung Emas atau juga dikenali juga dengan nama Laksa Wahab. Namun laksa ini tak related dengan Laksa Buyong Bukit Gantang yer. Jangan salah tanggapan pulak.

Macam mana aku boleh tergerak atau came across dengan restoran laksa ni? Aku mula dapat apabila menonton satu siri rancangan travelling terbitan Astro iaitu "Check In - Check Out" yang memaparkan kedai ini yang juga disebut sebagai Kedai Laksa Wahab.


Set up kedai ni memang sempoi. Meja makan diperbuat daripada kayu upcycle dan juga daripada roller kabel (ala...tempat gulung kabel hitam tu). Stylish abis bila diaorang covert menjadi meja. Meja yang disediakan ada setup untuk 08, 06 dan juga 04 orang per meja. Bagi yang nak tapau ada disediakan kerusi menunggu. So tak kacau untuk orang yang nak dine-in.



Ini menu aku -- laksa fish cake dan juga cendol jagung. Kalau nak laksa special diaorang akan topup kan dengan telur, fish cake dan sayur pucuk dengan harga hanya RM 8.90 semangkuk (mangkuk besar beb!). Sangat berbaloi.



Ini menu yang wife aku order -- laksa telur sebiji. Kalau korang tak mau telur rebus, boleh order telur sarang. Selain daripada laksa korang boleh order menu lain seperti mee kari, bihun sup serta lain-lain jenis air yang berasaskan ais batu kisar atau menu air panas. Nak order makanan sama ada dine-in atau take-way pun mudah. Order di kaunter dan korang akan diberikan number order stand untuk diletakkan atas meja. Manakala untuk take-away diberikan nombor dan tunggu di kerusi menunggu.


Anak aku tak order apa-apa sebab rasa kenyang lagi. Menumpang laksa Ibunya dan cendol aku. Actually ini second time kami datang, Kali pertama hanya my wife and me berdua sahaja. Datang kali pertama guna goole maps. Sesat larat sampai ke perumahan dibawanya. Second time dah ingat tempatnya. So peminat laksa utara boleh la try. Taip aje Laksa Buyung Emas atau Laksa Wahab di Waze atau Google Maps. Arrioss!!


0 comments:

Post a Comment