Monday, July 23, 2007

Birokrasi VS Bureaucracy

Yesterday, i've been treated like a kid who took first time degree. Semalam juga aku terpaksa menahan kencing sebab nak menunggu taklimat diaorang. SEmalamlah aku bazirkan masa 6 jam aku semata-semata kerana RM 6,477.00.

Punyalah teruk. Aku yang jadi government servant selama 6 tahun masih lagi dilayan seperti budak-budak. Tanpa memperdulikan penerangan yang aku terangkan balik pada petugas kaunter ptptn mengenai status dokumen sokongan aku yang tak sama dengan budak-budak lain.

Bertekak sungguh aku termasuk bertekak dengan penyelia diaorang yang aku rasa gred 41 jugak. Masakan aku yang bekerja dan pinjaman ini yang akan dipotong melalui gaji aku monthly perlukan dokumen sokongan penjamin. Ade logik tak kat situ.

Sepatutnya sebagai badan yang menyediakan perkhidmatan seperti diaorang ni perlu buat post-mortem ke atas kaedah yang dibuat. Memang bagus sekarang ni diaorang dah provide e-loan tapi biarlah apa yang dikluarkan dari portal diaorang synchronize dengan apa yang sepatutnya petugas diaorang. Malah aku kesian dengan diaorang yang dah menunggu dari pukul 7 pagi, siap bawak baby lagi, ade yang tak attend kelas semata-mata untuk menyerahkan borang. Petugas PTPTN pulak pukul 11 pagi baru tiba.
Apa sudah jadi ni...?

0 comments:

Post a Comment