Thursday, October 10, 2019

Layan Wayang: Joker

Assalammualaikum dan Salam sejahtera. Kiranya ini cerita throwback, last week punya cerita.  Joker story punya hal. Aku dengan bro sepejabat aku telah mengatur plan untuk melayan cerita best daripada DC Villain Character iaitu  sebuah filem lakonan Joaquin Pheonix (salute abis for you).Rancangan asal untuk menonton pada 04hb Oktober namun ditukar kerana partner in crime aku dah tak sabar untuk menanti tarikh berkenaan. So as usual, seorang handle ticket and than seorang handle transportation. Kali ini aku handle untuk transportation, yes I'm driving sebab jarak tempat tinggal kami dengan TGV Cinema adalah 56km. Kami dah usually tengok movie bersama mostly melibatkan comic characters such as Marvel dan DC. Tambahan pulak kategori movie pulak adalah 18 SG, so memang tak boleh tengok dengan family. Last sekali aku tengok movie dengan family adalah sewaktu movie Sangkar lakonan Zul Ariffin, Remy Ishak dan Mira Filzah.

Aku cerita sikit sinopsis sebagai teaser untuk peminat filem comic character macam aku. Tapi aku dukacita nak mengingatkan kepada yang jenis suka cheap action -- sikit-sikit aksi--sikit-sikit aksi tak payah bersusah-payah nak tengok cerita ni. Movie ni banyak element drama yang agak slow untuk di swallow. Movie ini juga mengisahkan Arthur Fleck seorang yang kepingin untuk menjadi stand-up comedian, dengan kehidupan yang suram, mempunyai kondisi mental serta menjaga ibunya yang mempunyai kondisi mental yang percaya dia ada hubungan istimewa dengan Thomas Wayne  (bapa Bruce Wayne). Arthur menjalani kehidupan yang sedih dan dibuli, disakiti sebagai badut. Dari seorang yang menerima takdir sehinggalah beliau melakukan pembunuhan pertama. Secara psikologis nya menerusi movie ini ingin menyatakan villain adalah daripada orang yang baik yang sering disakiti. Origin of Joker dan bagaimana dia memulakan satu gerakan. Malah ianya menjawab kepada pernyataan yang kita pernah dengar Hero comes after chaos.

Melalui movie ini, dihimpun nama-nama besar seperti Robert DeNiro dan Zazie Beetz yang melakonkan watak Domino dalam movie DeadPool 2. Nama Athur Fleck adalah di antara pelbagai nama sebenar Joker.  Antara nama lain adalah Jack Napier (Batman, 1989) dan Jeremiah Valeska (Gotham tv series). Jadi itu sedikit teaser dan tak boleh cerita plot-plot yang interesting nanti hilang ghairah nak tengok movie ni.
Salah satu babak sebelum Arthur diwawancara.


Sumber gambar: kredit kepada IMDB


0 comments:

Post a Comment