Monday, December 17, 2007

The Trendsetters

Kenapa sekarang ni kebanyakan naib canselor IPTA adalah dari golongan perempuan? Satu topik yang sering disebutkan dan diulas. Adakah kerana makhluk Allah yang bernama lelaki dah pupus? Atau ada simbolisme di sebaliknya. Maaf, aku bukannya prejudis, malah aku menghormati mereka, ibu aku perempuan dan isteri aku pun perempuan. Cuma hanya inquery dari aku sahaja. Aku respek jika mereka boleh menggunakan akal melebihi nafsu. Atau berfikir dengan menggunakan akal tanpa melibatkan banyak emosi dan hati. Atau bertindak autokrasi...dengan menggunakan kata-kata sadis dengan underistimate keprofesionalan orang lain. Setakat yang dilihat dan ditenung tak delah naib canselor wanita sanggup buat seperti Khalifar Umar dan juga Ibrahim Adham yang terkenal dengan sifat zuhud. Mereka ini tegas, namun akan menerimapakai sebarang cadangan dan idea orang bawahan tanpa autokrasi.

Adakah mereka ini naik jadi naib canselor secara politik atau memang mereka berkelayakan, budiman dan mempunyai tatasusila yang bagus. Tuhan saja yang mengetahui.

0 comments:

Post a Comment