Monday, May 8, 2023

Ini Barulah Cerita Raya 2023

Assalamualaikum dan selamat hari raya aidilfitri. Moga-moga anda sihat sewalafiatnya. Masih beraya? Anda betul-betul appreciate Syawal dan cuti yang diberikan kepada pelajar sekolah. Pada diri aku sendiri, hari raya ke-4 aku dah mula bekerja. Bukan terpaksa seperti mana sesetengah orang menyelar aku. Dah hampir 6 atau 7 tahun seingat aku, aku antara orang yang awal kembali masuk bekerja. Dan kadang-kadang aku adalah antara orang yang paling lambat mula bercuti. Apatah lagi skop jabatan aku menyediakan perkhidmatan maklumat. Lagi pun aku dan isteri tak perlu untuk merentas negeri dan lebuhraya untuk balik bercuti raya.

Tahun ini beraya di rumah mentua. Dah beberapa tahun yang lalu (tak termasuk PKP) kami sekeluarga dah buat keputusan untuk tidak beraya lama di kampung isteri aku. Maklumlah adik beradik dia ramai dan bilangan bilik yang boleh occupied tak sampai sebelah tangan. Jadi memang timbul kesukaran untuk kau bersalin pakaian atau untuk privacy. Tak macam di kampung atuk sebelah mak aku. Mak aku ada bilik besar dan ruang luas untuk aku dan adik aku sekeluarga. 

Tahun ini rasa agak berlainan kerana hanya balik beraya di sebelah isteri aku sahaja dan juga berziarah hari raya di kampung arwah ayahanda aku. Tahun ini tidak balik ke kampung atuk kerana atuk aku dijemput Ilahi pada Syawal tahun lepas. So untuk tahun ini, tiada siapa di kalangan adik beradik mak aku yang nak organized berkumpul di rumah atuk aku. Even mak aku pun ikut adik aku pulang beraya ke rumah mentua adik aku, Tapi mak aku stay di hotel lah sebab homestay di kawasan rumah mentua adik aku full-booked. 

Ada yang bertanya aku buat open house tak tahun ni. Aku dan isteri dah bersepakat tak buat open house. Penat woohhh nak organize dengan bilangan tetamu yg ramai. Apatah kita buat dari tengahari sehingga ke petang. Daripada pelbagai kategori tetamu kita nak entertain -- rakan pejabat, jiran tetangga, kawan -kawan anak, kaum keluarga. Ye lah kadang-kadang ada yang kita terlepas layan ketika organize open house ni. Ada yang makan hati. Daripada nak makan hati tu, makan jer lah menu yang disediakan oleh tuan umah. Yang bawak anak-anak ke open house persiapkanlah anak-anak ketika berada di rumah orang yang kita kunjungi. Jangan pegang tagline 'alah budak-budak' pada diri kita. Doktrinkan anak-anak kita bahawa yang kita pergi tu rumah orang lain walaupun rumah saudara sendiri. Kita ada banyak dengar tentang kerosakan yang berlaku disebabkan sikap parents yang tak nak behave anak diaorang. Tu belum kira terlompat-lompat atas sofa atau duduk dengan cara tak bersopan.

Pada tetamu yang ada datang tu, kami sediakan lah beberapa menu yang extra sikit sebab kalau nak jamu kuih pun tak banyak. Tak sampai 150 jenis. Bukan apa takut berkulat tak abis makan. Maklumlah juga bukan ramai  sangat nak datang rumah aku beraya. Tamatkan celoteh di sini. SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI SAHABAT. ARRIOSS!


0 comments:

Post a Comment