Sunday, April 8, 2007

Prawn Mee


Aku rasa ramai yang dah pernah dengar tentang mee udang. Dah masuk dalam slot 3 Hari 2 Malam, waktu Shamsul Ghau2 jadi host. Dalam slot tu dia makan Mee Udang Mak Teh.
Last time adik ipar aku ajak aku pergi pekena mee udang Mak Teh. Lokasi dia on the way jalan nak pergi Port Weld. On the way nak pergi kita akan jumpa bangunan Maktab Perguruan Perempuan, Matang yang telah diubahsuai dan dijadikan Muzium Ngah Ibrahim.
Cerita tentang mee udang ni, tak larat nak cerita sedapnya. Kena sendiri try baru boleh cerita.



Mee Udang Mak Teh ni memang popular kat daerah Taiping atau Larut Matang ni. Memang ada kat sekitar Taiping ni buat mee udang, tapi tak boleh lawan mee udang Mak Teh ni. Mee udang dia "banjir". Bukan roti canai jer banjir tapi mee ada kuah "banjir". Ada tiga jenis, ada RM5, ada RM8 dan ada RM12. Itu harga mee yang mengikut saiz udang. Kalau itu kiraan aku, setiap pinggan ada 10-13 ekor udang. Makan...? sudu memang ada, tapi apa kelas nak kopek udang guna sudu. Kalau nak tau lokasi dan nak merasa, boleh contact aku.

0 comments:

Post a Comment