Saturday, July 14, 2007

Human Value

Aku bukannya orang yang pandai berfalsafah. Apatah lagi berterus-terang. Aku orang yang cuba menjaga hati orang lain. Aku ada kawan yang katanya suka berterus-terang sikapnya. Tak suka nak sembunyikan apa yang dirasakan...katanya lah. Tapi pada aku dia hanyalah biadap dan suka cakap lepas. Orang berterus-terang yang aku kenal (allahyarham cikgu aku) terpuji sifatnya, menceritakan apa yang tersirat kat hati dengan cara tak menyakitkan hati orang lain.

Aku tak boleh buat cara macam tu. Aku surrender. That's why aku pilih untuk diam, sebab kalau aku nak cakap aku risau orang lain akan terasa. Friendship kena jaga walaupun kita bersikap profesional. SEbab dengan nilai friendship inilah part of human value. Sebab allahyarham abah aku pernah cakap, sikap nabi SAW adalah suka berterus-terang. Tapi baginda memilih perkataan yang nak dikeluarkan tu dengan berhati-hati supaya tak timbul riak pada diri sendiri dan juga perkataan yang menyakitkan hati pada orang yang mendengar.

0 comments:

Post a Comment