Sunday, November 13, 2016

Slot Akasia Cerita Biasa

Antara jobspecs aku sebagai ketua jabatan perkhidmatan dan penyelidikan, adalah memenuhi temujanji para vendor yang membekalkan perkhidmatan dan perkakasan di pejabat aku ni. Vendor ini juga mempunyai pelbagai latarbelakang kompeni dan pengurusan. Memandangkan aku tidak mempunyai personal assistant atau setiausaha, so setup appointment ini aku lakukan sendiri. Jadi tablet dan smartphone aku penting ketika berada di pejabat kerana segala jadual dan task dikonfigurasi di dua peranti berkenaan.

Oho...ayat buku la pulak. Bukan apa kalau setakat nak berkarya genre macam Abang Bomba I Love You! tu senang jer nak tulis. Sekurang-kurangnya adaptasi idea daripada 90 Days Fiance atau Married At The First Sight senang jer aku garap novel camtu. Oklah..berbalik pada paragraph pertama yang mana itu bukan interpretasi aku untuk post aku kali ini. 

Baru-baru ini aku dikunjungi oleh seorang vendor yang menyediakan perkhidmatan fotokopi dan penjilidan. So disebabkan dah lama berurusan dengan wakil vendor yang datang, so kami dah jadi rakan sembang. Memang kebanyakan wakil vendor yang datang, apabila dah kenal lama biasanya akan jadi geng. Apatah lagi wakil vendor yang datang adalah geng rokok. So lebih cepat jadi akrab (saper kata isap rokok tiada effect positif). Normally before berborak on any issues whether politics, office life, personal life, sports (yang ni kurang sikit...sebab yang datang tak semua minat motor sports), urusan rasmi akan dibincangkan terlebih dahulu. Aku rather jumpa face-to-face daripada by phone sebab mudah kita nak menggunakan alat bantuan mengajar kalau isu atau perkara itu kurang jelas di mata dan minda mana-mana pihak. 

Topik sembang kali ini agak baru dan menyentuh tentang unwritten policy di sesetengah organisasi. Rakan vendor aku yang berkunjung kali ini bercerita tentang kakitangan di ofisnya telah berkahwin secara senyap-senyap sehinggalah telah mempunyai anak. Dimaklumkan juga bahawa ofis diaorang memang ada policy yang mana kakitangan tak boleh menjalin hubungan romantika sesama officemate. Aku tak begitu terkejut dengan polisi ni sebab ada kawan-kawan aku yang bekerja dengan private company di Malaysia ada polisi sebegini di tempat diaorang bekerja. Even kawan aku yang bekerja di Oil company di Qatar pun mempunyai polisi yang sama. Yang nak dijadikan cerita pembongkaran ini apabila kakitangan wanita ini melahirkan anak. Agak mengejutkan bagi diaorang sebab setahu diaorang kakitangan wanita ini janda. Dan salah seorang kakitangan lelaki di pejabat ini pulun abis cuti tahunan 14 hari. Tu timbul kepelikan bagi diaorang.

Diceritakan pada aku tembelang pecah apabila salah seorang staf datang melawat kakitangan perempuan tadi dan mendapati nama bapa bayi berkenaan adalah kakitangan lelaki ofis diaorang. Punya la haru! Dan lebih mengharukan kakitangan wanita berkenaan menjadi isteri kedua pada kakitangan lelaki berkenaan! Rakan vendor yang datang pun bertanya dengan aku dan mohon pandangan. Aku bagitau pada dia aku sendiri tak boleh bagi pandangan sebab kat opis aku pun  ada situasi yang lebih kurang sama tapi tak lah melibatkan jadi second channel. Kiranya di opis aku sudah ada enam pasangan yang dah berumahtangga sesama rakan sepejabat. Tu pun akan ada bakal menyusul menjadikan jumlahnya yang ketujuh. Dan kalau dibandingkan dengan lain-lain jabatan di organisasi tempat aku bekerja, kamilah yang mempunyai jumlah office couples paling ramai. It's a fact. No doubt about it. Dan memang benar kami tidak mempunyai policy about it.

This one I don't want to interpret anything even some of my colleagues know where I stand about this matter. For some reason it may have serious impact to do with administration and operation of the department. Mostly when it comes to office communication like malay proverb 'cubit peha kiri, peha kanan teras'.  Some of them are saying they were professional during 8am - 5pm, but eventually this thing will tear apart in certain times. Ini membuat aku teringat dengan sebuah filem Filipina lakonan Marian Rivera (power actress nih!) yang berkisar tentang office romance yang tidak dibenarkan di office tempat hero dan heroin bekerja. Kalau tak silap aku filem terbitan tahun 2013 ni judulnya 'My Lady Boss'. Pada yang berminat bolehlah google kalau nak tahu ceritanya. Di penghujung post aku kepilkan sekali wajah cantik Marian Rivera.

 Well, I rest my case. Arioss.

Sumber



0 comments:

Post a Comment