Monday, November 21, 2016

Office Ettiquette Punya Cerita

Etika pejabat atau office etiquette adalah kod atau polisi bangaimana kita menguruskan diri dan berhemah di persekitaran pejabat. Ini perkara pertama yang diterapkan oleh mantan big boss aku apabila aku mula menjejakkan kaki 16 tahun dulu di pejabat ini. Kadang-kadang mantan bos aku akan ajar etiket dan protokol secara direct atau secara sindiran sarcastic. Perkara-perkara protokol ini kadang-kadang tidak diambil berat atau ada yang ambil mudah dengan alasan menyusahkan lah, banyak lemak lah. Tetapi ini lah perkara yang dapat menentukan kesantunan dan berhemahnya kita dengan insan-insan sepejabat. 

Tidak dinafikan kadang-kadang ada orang yang buat bodoh atau tidak ambil endah. Tak payah contoh yang jauh-jauh dekat-dekat cam kat ofis aku pun cukup. Dan mereka ini dah berbelas-belas tahun bekerja dan  ada di antara mereka ini pegawai. So sepatutnya pegawai lebih maklum dan seharusya menjadi role model untuk kakitangan pelaksana di bawah seliaan diaorang. Simple cakap, pasal pintu pejabat yang bertutup. Apabila menangani tugasan ad-hoc atau task yang perlu disiapkan dengan kadar segera, aku acapkali akan tutup pintu ofis aku. Namun disebabkan ofis aku ni kurang dinding, bidai tingkap aku akan aku buka untuk elakkan rasa terkurung. Dan juga untuk membolehkan melihat keadaan keliling. Di masa ini jugaklah kadang-kadang ada yang memunculkan diri untuk berjumpa. Namun kadang-kadang tanpa izin lapangkan terus pintu aku tu tanpa segan  silu terutamanya yang ladies. Kononnya tak nak dikatakan ada skandal. Oklah ada ampun sikit disitu. Tapi pada aku macam mana keadaan pintu sebelum kau datang, macam tulah sepatutnya keadaan pintu tu sewaktu kau beredar dari  bilik aku. Inilah ayat yang selalu keluar untuk yang tak faham bahasa. Biasanya ayat macam tu aku gunakan untuk anak-anak aku. Tu belum dikira mintak keizinan untuk masuk.  Kebiasaannya officemate yang berkelakuan begini kalau ditegur mahu sentap sebulan. Mulalah mengatakan aku ni sombong tak pasal-pasal, sedangkan aku amalkan office etiquette, code of conduct yang memastikan keselesaan semua orang di pejabat. Kalau rajin mengGoogle aku pasti banyak penulis pasal office etiquette dah memaparkan article tentang perkara ini. Cuma ambillah masa untuk praktikkan untuk memastikan keselesaan sesama kita. Arrioss.


Contoh etiquette yang tidak berhemah.

0 comments:

Post a Comment