Tuesday, January 5, 2010

Kundas

Antara kudapan yang jarang benar diketahui adalah kundas. Di tempat saya tinggal sekarang tak ade orang yang kenal dengan kuih ini. Kundas atau kundeh kata orang kuale.

Yup betui...hanya orang Kuala Kangsar atau orghang kuale saja yang kenal.
Kuih ini boleh dengan kuah manis atau kuah kari. Ada jugak yang campur antara kuah manis dan kluah kari seperti mana macam bapa mertua saya buat. Dah terkecur dibuatnyer bila bercerita tentang kuih ni. Dulu harga kuih ni hanya 30 sen seketoi tanpi sekarang dah jadi RM1.00. Maklumlah dah popla kot.

Saya mula-mula diperkenalkan untuk makan kuih ni oleh arwah ayah saya. Sewaktu itu kami makan disebuah kedai laksa di Kg. Buluh Akar, Simpang Tiga, Parit. Dan kidas tersebut merupakan salah satu menu yang ada disitu. Sekali makan terus terpikat.

Kundas ni kalau makan di Kuala Kangsar boleh cari di Restoran Rahmaniah (di TM Point dan tengah pekan), di Restoran Saudiah (di Stesen Bas Kuala Kangsar) dan juga di kawasan makan di Padang Rengas dan di pekan Karai.








Untuk resepi macam mana nak buat kundas adalah semacam ini:

Bahan-bahan ( untuk 4-5 orang makan)

* 225g tepung gandum
* 120-150g gula halus (dlm kurang dr 2/3 cwn gitu) - resipi ni tak sensitif sukatan, so jgn riso guna sukatan tepat sgt...
* 1 sdk soda bikarbonat
* 110ml air
* Minyak untuk menggoreng

Cara-cara

1.Gaul rata ke semua tepung, bikar dan gula. Kemudian, tuangkan air dan dgn menggunakan tangan aje, kacau semua bahan td dengan air tu. Tak payah uli lama2, smpai semua dah jd cam gambar ni, kire ok dah. Biar skjap, dalam > 30min (leh tutup dgn cling film, xyah pun xper janji jgn lalat dtg dah lerr…). Adunan ni tahan hingga semalaman (kalau nk mkn srpn esok paginye tu, mlm leh bancuh & simpan).

2. Alas tangan dgn tepung sket (agar tak melekat), ambil sket adunan, dlm sebesar bola ping-pong (saiz ikut suka tp jgn tebal sgt), then leperkan guna rolling pin (board utk meleper tu pun kene diletak tepung sket je). Buat ler smpai abih (spt dlm gambar).

3. Panaskn minyak. Dgn api sederhana kecil, masuk satu persatu. Bila satu side dah menggelembung, baru balikkan (flip to the other side). Dia garing sekejap je, tu yg api kene kecil kalau tak dalam x masak. Rupa kuih kundas dah siap digoreng. Siap dihidang!

Source


Nota untuk Mak Pinat - try buatlah pastu hang alter jadi cupkundas.

0 comments:

Post a Comment