Thursday, October 18, 2018

Teacher's Pet

Agak lama menyepi, tiba-tiba aku rasa nak berkongsi dengan berapa banyak isu dan perkara yang  aku tengok dan pandang. Memang banyak nak dikongsi tapi berapa banyak la masa dapat diluangkan untuk digarap. Apatah lagi selepas berlaku peralihan kuasa sekarang ni dan peralihan kuasa yang akan berlaku suatu masa nanti.

Disebabkan banyak perkara berlaku dan menghadapi kesukaran beberapa bulan yang lepas, akhirnya kecundang jugak aku. 3  hari mc....aduii. Nak buat macam mana,kena akur nasihat Dr. dan jugak kemampuan badan sendiri.

Sekadar gambar hiasan
Baru-baru ni aku dikehendaki menghadiri satu kursus. Actually kursus ni bukannya baru-baru ni. Dah bermula daripada bulan April  itu hari. Kursus yang perlu dihadiri saban bulan - 3 hari dalam 1 bulan sehinggalah ke tahun 2019. Format dalam kursus ini sangat efektif dan berkesan sehingga menimbulkan tekanan di tahap melampau.  Setiap peserta akan diberikan kumpulan dan setiap kumpulan akan melakukan pembentangan tugasan daripada buku-buku berkaitan leadership yang dibekalkan. Pada aku ini kaedah pembelajaran yang sangat aku suka which is read and tell. Dan kita akan belajar banyak benda-benda baharu dalam leadership.

Okey, end of it. Sebab dah tak ada idea nak sambung.

Kita bersiaran semula. Berbalik semula pada topik yang aku kena baca, hadam dan present adalah berkaitan coaching and mentoring. Dan sejujurnya aku tak mau cerita tentang topik tu untuk korang sebab nanti aku menjadikan korang mengantuk. lainlah kalau berminat boleh emel untuk aku share slide aku. Yang membuatkan aku nak bercerita adalah salah satu subtopic menyentuh tentang learning relation dalam workplace.

Juga sekadar gambar hiasan
Wahh bunyi dah macam cerita serius. Sebenarnya apa yang aku maksudkan adalah kita akan stumble dengan individu yang memang close dengan big gun dalam ofis kita. Orang ni seems akan jadi orang favorite big gun tadi. Di dalam case yang aku kena present ada topic menyentuh pasal ni dan di dalam buku yang aku kena hadam mengatakan learning relation tu dah jadi toxic. Tapi sebenarnya bukan learning relation pun kalau macam tu. Learning relation kita boleh katakan satu perhubungan pembelajaran yang mana kita akan tunjuk ajar (coaching) seseorang itu dalam melakukan kerja atau kau akan bagi tips atau sediakan pengalaman untuk dia melakukan kerja (mentoring).

Muka tak layak jadi Teacher's Pet
Yang jadi toxic nya adalah apabila big gun tu consider subordinate kau tu as macam anak angkat. Boleh declare macam tu. Dan lepas tu akan dapat privillage especially dari segi kuasa dan juga macam-macam lagi. Tu tak termasuk hak membawang di pejabat korporat. Tiap-tiap pagi mengadap. That's why kalau kau baca mana-mana buku dalam corporate communications, perlu ada boundaries. Even kau ada best friends dalam kem kau, perlu set the boundaries. Kalau tak ianya akan jadi toxic.

Arrioss!!



 

4 comments:

  1. The information is awesome. For more informative articles you can visit here. home

    ReplyDelete
  2. A great blog. Articles shared here are well researched and worth reading to enhance your knowledge. There are many other sights like this to learn. Like you can check SSC Exam Routine here.

    ReplyDelete
  3. A great blog to read. Do you want to learn more about pets?

    ReplyDelete