Tuesday, January 23, 2018

Mood

Source: Google
Ini post kedua untuk tahun ini. Alhamdulillah...masih mampu mencoret dan berkongsi point-of-view. Sebenarnya nak berkongsi sesuatu perkara dengan orang agak menakutkan. Sebab setiap orang ada interpretasi dan assumption ke atas setiap apa yang kita kongsi dan perkatakan. Itu yang menyebabkan tahun lepas berada dalam status berkabung tanpa ada sebarang post. Tahun ini aku ambil pendekatan lain setelah di'tarbiyah' mentor. Pendekatan ini lebih menyenangkan untuk aku post dan kongsi. Ini kanvas aku. Aku berhak ke atas pandangan peribadi aku. Pandangan aku ke atas sesuatu perkara yang berlangsung dalam hidup aku dan komuniti keliling. Itu sebab kedua. Sebab pertama adalah bergantung pada MOOD!

Mood banyak menjadi penyumbang pada banyak aktiviti manusia. Biasalah kalau kita dengar sesetengah manusia sekeliling kita mention mood dalam statement diaorang seharian.
" Tak der mood lah nak keluar"
" Mood tak de lah nak buat kerja ni. esok lah sambung"
"Alamak rokok dah abis..susah nak datang mood buat kerja ni" (Ni dialog lama aku...he..he..he)

Bersebab dengan mood lah orang kata hari Isnin lambat nak datang mood nak buat kerja. Apatah lagi orang perempuan. Tapi ye ke mood ni banyak terpalit kat orang perempuan sahaja? Mungkin sebab ada orang kata...bukan aku kata yer...orang kata, mood ni ada kaitan dengan keadaan emosi seseorang. Dan orang perempuan lebih banyak emosi berkisar dalam kehidupan diaorang. Jadi emosi dan mood berkait rapat.

Sedikit ilmiah untuk dikongsi (aku share benda yang baik2 ni), di dalam psychology mood ditafsir sebagai keadaan emosi. Mood seringkali dihuraikan sebagai mempunyai mood negatif atau positif. Itu yang kadang-kadang ada kawan-kawan seofis yang mood dia melampau-lampau. Ketawa mengilai-ngilai suka. Lepas tu hilang mood bila kau lambakkan kerja adhoc untuk dia.

Aku ada seorang kawan yang mood dia unpredictable. Kadang-kadang mood dia positif betul. Lepas tu secara tiba-tiba dia akan jadi moody a.k.a jiwa kacau. Secara tiba-tiba beb. Ok lah dah tak de mood nak post banyak-banyak. Nanti jadi negatif impact pulak.

Salam ceria selalu. Arrioss!

2 comments:

  1. harap mood tuan terus terbaik dan segala aktiviti dalam keadaan terbaik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik tuan...moody moody pun produktiviti kena capai target jugak

      Delete